Loopgroep Witmarsum

In dezelfde 100 meter wedstrijd starten als Usain Bolt of Daphne Schippers? Ondenkbaar! Maar op de marathon is het zeer wel mogelijk dat je in dezelfde race loopt als de absolute wereldtop. Het is een van de charmes van marathon lopen. Vele duizenden ‘gewone’ hardlopers kunnen daarom zeggen: weet je wie ook aan de start van mijn marathon stond? Dennis Kimetto, de wereldrecordhouder!. Dat de meesten pas halverwege zijn als Kimetto de finish passeert mag de pret niet drukken. De heroïek van het marathonlopen is niet voorbehouden aan de snelle Henkies en de rappe Maria’s. Je mag er tegenwoordig 5 uur, 6 uur en soms wel 8 uur over doen. Het lijkt alsof iedereen een marathon kan lopen!

 
Van de miljoenen mensen die in Nederland met enige regelmaat hardlopen, hebben er ‘slechts’ enkele tienduizenden een marathon gelopen. Grofweg 1 op de 100.  Die zijn allemaal ooit begonnen  met kleine stukjes dribbelen, in hakke-puf tempo. 
 
Basisvoorwaarden
Als je wilt gaan trainen voor een marathon, dan moet je beseffen dat de volgende zaken in grote mate bijdragen tot een goed resultaat:
.. het geduld om de training met kleine stapjes op te bouwen
.. een goede algemene gezondheid en belastbaarheid
.. weinig tot geen overgewicht 
 
De training
Om je een beeld te geven van wat een marathonvoorbereiding van je vergt, schetsen we een typische week uit het trainingsplan van een marathonloper: 
 
Training 1: 10 – 15 km rustig hardlopen waarin 6 x 1 km snel 
Training 2: 15 – 20 km rustig hardlopen
Training 3: 10 – 15 km vlot hardlopen
Training 4: 24 – 32 km rustig hardlopen
 
Ben je beginner en wil je je  op een verantwoorde manier op een marathon voorbereiden? Trek dan minimaal een jaar, maar liever nog anderhalf jaar of meer uit om naar dit soort stevige trainingsweken toe te werken. Wil je een overstap maken van de halve naar de hele marathon, dan vergt dat minimaal een half jaar. 
Het trainen voor langere afstanden is niet alleen een kwestie van voldoende trainingskilometers maken. Het is noodzakelijk om inzicht te hebben in het belang van optimale vocht- en energie-inname. Goed getraind aan de start komen is belangrijk, maar dat bezorgt je niet de grootste voldoening. Die wacht op je aan de finish, als je moe en voldaan de medaille krijgt omgehangen. Ga daarom geduldig en verstandig te werk met de trainingen. Zo voorkom je dat je marathon een lijdensweg van 42195 meter wordt. Of korter.
 
Inspiratie gekregen voor een marathon? Bekijk het actuele overzicht van de marathons (en marathon trainingslopen) die in Nederland worden georganiseerd.