Loopgroep Witmarsum

Als je net begint met hardlopen is het nog erg zoeken: wat is een lekker ritme om in te lopen en welk tempo houd je de hele training vol? En dan is er ook nog je ademhaling: in het begin is het best lastig om die goed onder controle te houden en is de grens tussen hijgen van de inspanning en buiten adem raken nog niet zo goed in te schatten. 
 
Ademhalingsoefeningen helpen je op weg
Ademhalingsoefeningen kun je doen tijdens je training of voor of na het hardlopen. Dat laatste helpt bijvoorbeeld goed om je hartslag na het hardlopen geleidelijk te laten zakken en daarmee het herstel van een training te bevorderen. Nog een voordeel van het doen van ademhalingsoefeningen na het hardlopen, vooral als je ‘s avonds traint, is dat je er beter door in slaap komt.
 
Oefening
Een simpele ademhalingsoefening is om rustig door je neus in te ademen, twee tellen vast te houden en dan weer rustig door je neus uit te ademen. Je kunt er ook voor kiezen om door je mond uit te ademen en die uitademing dan wat langer te maken.
 
Lekker loopritme
Dit is ook een goede oefening om te doen vlak voordat je aan je hardlooprondje begint. Je zult zien dat je na een paar minuutjes ademhalingsoefeningen sneller een lekker loopritme te pakken hebt, met de ademhaling die daarbij past.
 
Effect
Draag je tijdens het hardlopen een hartslagmeter? Dan zie je meteen het effect van de oefeningen op je hartslag. Maar ook op gevoel merk je vaak wel wat voor jou prettig werkt. Doe je tijdens je training ook een paar oefeningen, dan zul je zien dat je hartslag zakt. Daardoor ben je zuiniger met je energievoorraden, terwijl je op dezelfde snelheid blijft lopen.
 
Hoofdpijn laten verdwijnen
Heb je weleens last van de zogenaamde lopershoofdpijn, een inspanningshoofdpijn die veel voorkomt bij hardlopers? Ook dan kan een ademhalingsoefening helpen. Zo’n hoofdpijn kan namelijk veroorzaakt worden door een gebrek aan zuurstof. Als de pijn in je hoofd na twee minuten oefeningen doen wegtrekt, had deze vermoedelijk met je ademhaling te maken.