Loopgroep Witmarsum

Hardlopen zonder een horloge met stopwatchfunctie is een unicum. Vrijwel iedere loper draagt er een met zich mee en een steeds grotere groep gebruikt daarbij ook gps en hartslagmeting om de training nauwkeurig vast te kunnen leggen.

Het gebruiken van gadgets is nuttig en leuk. De vastgelegde informatie geeft relevante informatie over je training. Zo kan je aan je hartslag zien of je training in de juiste ‘zone’ is afgewerkt en of de hartslag overeenkomt met een eerdere training. Als je grote verschillen aantreft is dat een signaal dat er iets niet in de haak is. Mogelijk loop je tegen een griepje aan of ben je niet (genoeg) herstelt van eerdere trainingen of wedstrijden. Ook een stopwatch is een perfect hulpmiddel om je tempo’s bij intervaltraining (op de baan) nauwlettend in de gaten te houden. 

Daarnaast is het leuk om je training uit te lezen en op internet alle geleverde statistieken te bestuderen. Hoeveel km’s zijn er afgelegd en wat was de gemiddelde snelheid en hartslag?

Maar heb je er ook weleens aan gedacht om een keer zonder horloge de deur uit te gaan? Dat klinkt misschien gek, maar dat zou wel eens erg verfrissend kunnen werken. Het risico van het lopen met horloge is dat de tijd en afstand een doel op zich wordt. Daardoor kan de kwaliteit van de training achteruit gaan. Zonder horloge heb je veel minder besef van tijd en afstand en loop je naar gevoel. Voel je je op en dag topfit dan loop je wat harder, wat verder en wat langer. Het enige wat telt is het lopen. Je wordt niet afgeleid door weer een te snelle of te langzame km. Voel je je vermoeider of minder fit dan trapt je lichaam vanzelf op de rem en zal je gemiddelde tempo wat langzamer zijn. Probeer het eens en maak je totaal niet druk om snelheid en tijd!

Online enquête
Heb jij 5 minuten tijd om een paar vragen te beantwoorden over Dutch Runners App en je redenen om hard te lopen? 

Help de Fontys Hogeschool en ons dan door de enquête in te vullen op https://www.enquetesmaken.nl/s/17795ae