Loopgroep Witmarsum

Slaap heeft een grote invloed op ons welbevinden. In je slaap kom je tot rust en geef je je lichaam de gelegenheid om te herstellen van alle eerdere inspanningen op de dag. Het is dus ook niet verwonderlijk dat een goede nachtrust voor hardlopers extra van belang is. Zonder voldoende nachtrust is je herstel minder optimaal. Is je herstel voor langere tijd niet voldoende dan ligt overtraining op de loer.

Sommige lopers hebben het probleem dat ze niet in slaap komen na een training. Een van de oorzaken daarvan is het vrijkomen van adrenaline tijdens het lopen. Dit hormoon zorgt voor een verhoogde alertheid, een verhoogde hartslag en een verhoogde stofwisseling. Het effect van adrenaline werkt na het lopen vaak nog even door waardoor je ook in bed nog in een opperste staat van alertheid verkeerd.

Hoe intensiever je training, hoe meer adrenaline er vrij komt. Een advies aan lopers die na het trainen moeilijk in slaap komen is dan ook om de training in de avond extensief uit te voeren. Dit komt neer op een training op ongeveer 60% van je maximale hartslag. Interval kan prima, maar zorg er ook hierbij voor dat de tempostukken rustig gedaan worden. En onthoud dat hoe eerder je gaat lopen voordat je gaat slapen, hoe minder last je van je verhoogde adrenalineproductie zal hebben.

Heb je ’s avonds lekker gelopen, neem dan ook een douche. Naast het feit dat dat sowieso wel zo fris is na fysieke inspanning zorgt het voor een daling van je lichaamstemperatuur. Dat heeft een gunstige invloed op het in slaap komen. Daarbij is de douche voor veel mensen een psychologische conditionering. Als je gaat douchen is het namelijk bedtijd en moet je moe worden.

Slaap lekker!