Loopgroep Witmarsum

Veel lopers krijgen pijn aan de voeten, omdat ze hun schoenen te strak, te los of verkeerd vastbinden. Daarom hieronder de meest voorkomende veterproblemen én oplossingen, op een rijtje gezet door het Amerikaanse Runner's World.
 
Probleem 1: Mijn voet doet pijn op een specifieke plek aan de bovenkant van mijn voet
Smeer lippenstift op de pijnlijke plek. Stap vervolgens met je blote voet in je loopschoen. Aan de onderkant van de lip van de schoen zie je waar de lippenstift heeft afgegeven. Rijg je schoenen opnieuw, maar sla de pijnlijke plek over. Niet door je veters diagonaal naar het volgende gaatje te halen, maar door dit verticaal te doen. Zo wordt de pijnlijke plek niet meer afgekneld door je veter en is de pijn een stuk minder.
 
Probleem 2: De nagel van mijn grote teen wordt zwart
Je nagel is bekneld geraakt door je veter. Rijg daarom de veter die start bij je grote teen in één keer diagonaal naar het laatste vetergat. De rest van je schoen rijg je met één kant van de veter. Wanneer je nu je loopschoen aanhebt, kun je door aan die direct diagonaal geregen veter te trekken de druk van je grote teen afhalen, doordat dit de rest van de veters en de stof van de schoen omhoog drukt.
 
Probleem 3: Mijn schoen zit te strak aan de bovenkant van mijn voet
Je wilt dat je schoen stevig vast zit, zonder de bovenkant van je voet te beknellen. Dat kan door je schoenen anders te rijgen. Normaliter begin je in de twee onderste vetergaten. Doe dit nu door twee vetergaten aan één kant van je schoen (dus het onderste en één na onderste vetergat). Rijg een veter vervolgens horizontaal naar het tegenoverliggende vetergat. Ga vervolgens twee vetergaten naar boven om daar weer horizontaal te rijgen. Doe dit tot je bovenaan bent.
 
Probleem 4: Mijn tenen verkrampen in mijn schoenen
Er is een simpel trucje om te zorgen dat je je veters niet meer heel strak hoeft aan te trekken. Koop niet één lange veter, maar twee wat kortere veters. Rijg de eerste veter tot ongeveer de helft van je schoen en maak er een mooie knoop in. Begin vervolgens met de tweede veter. Zo hebben je tenen wat meer ruimte.
 
Probleem 5: Mijn enkels hebben te veel ruimte in mijn schoenen
Er is een manier om je schoenen strakker rond je enkels vast te binden, zodat je niet in je schoenen gaat 'zwieberen'. Rijg je schoenen normaal tot het één na bovenste gaatje. Rijg je veter vervolgens niet diagonaal, maar verticaal naar het bovenste gat. Trek je veter niet te strak aan, zodat er een kleine opening overblijft. Vervolgens kruis je de veters diagonaal en haal je ze door die opening heen. Nu kun je de schoenen lekker rondom de enkels binden.
 
Veel veterplezier!